Saturday, December 31, 2011

DOA BERSAMA AFTER SOLAT IS BID'AH

Daripada Imam Ibnu Taimiyah ditanya, "Apakah doa imam dan makmum setelah solat fardu dibolehkan atau tidak?", Ia menjawab, "Segala puji bagi Allah.  Doa imam dan makmum bersama-sama setelah solat adalah BID'AH yang tidak terdapat pada masa Rasulullah.  


SEBAB Doa, Rasulullah lakukan di dalam solat.  Kerana pada waktu solat itulah seseorang itu bermunajat pada Allah S.W.T.. 


Yang disunatkan  setelah solat zikir yang diajar oleh Rasulullah yang berupa tahlil, tahmid, serta takbir.  
Dalam hadis sahih dijelaskan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda,
"Barangsiapa yang bertasbih setelah solat selesai sebanyak 33 kali dan membaca hamdalah sebanyak 33 kali seraya takbir 33 kali yang kesemuanya berjumlah 99 kali dan yang ke 100 dengan membaca, 'Lailaaha illallah wahdahuu laa syariikalahu lahul mulku, wa lahul hamdu wahuwa alaa kulli sya'in qadiir', maka kesalahannya dihapuskan."


Maka jelaslah bahawa zikir disunatkan selepas solat.  @.@

7 comments:

  1. alhamdulillah, nice share.. keep up the good work :D

    ReplyDelete
  2. salam tuan blog..

    bid'ah yg dimaksudkan tuan ialah bid'ah hasanah

    (bid'ah yang baik)so takde masalah kita nak

    buat...tak berdosa pun...

    ReplyDelete
  3. Saya tidak mention pasal dosa, @.@ , it's more for your information. Much better if you do what Rasulullah S.A.W. did. You will gain the prize more than the "doa bersama" u did after solat. :)

    ReplyDelete
  4. salam tuan blog,janganla mengelirukan umat Islam yg membaca blog tuan,hukum bidaah tu banyak,sila rujuk alim ulama kalau nak tulis perkara-perkara macam nie.bidaah tak semuanya berdosa dan sunnah tak semuanya berpahala.ia terletak pada cara pelaksanaannya,jika kena pada caranya dapatlah balsannya yang setimpal.maaf ye untuk teguran ni :-)

    ReplyDelete
  5. bid'ah tidak sumanya dosa dan sunnah tidak sumanya pahala?
    Sabda Nabi S.A.W:
    ...فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا. فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ.

    Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid‘ah dan setiap bid‘ah adalah sesat.

    Doa bersama selepas solat boleh dilakukan mengikut keadaan seperti meminta hujan dengan Allah S.W.T kerana kemarau berpanjangan.
    Sila nyatakan hadis2 atau pendapat para ulama tentang adanya Bid'ah hasanah dan sunnah yang dikerjakan tiada pahalanya. Tq for the comment hoping for reply. @.@

    ReplyDelete
  6. Tahniah.. Berpegang pada sunnah Rasulullah SAW dan khulafa al-Rasyidin.. Serta ALQURAN... Itulah yang paling tepat. Kita tidak mampu untuk katakan bid'ah tu dosa atau tidak secara mutlak. Bagi pandangan saya, lebih baik ikut apa yang diajar (especially mengenai syariat ISLAM, dari guru yang paling mengetahui, dari kita pandai2 nak upgrade). Saya juga sering kali berasa tidak puas hati tentang majlis maulid/maulud. Kerana pada kebiasaannya org yg mengadakan majlis itu adalah org yg kurang menghayati sunnah nabi Muhammad SAW. Walaupun diorang akan berkata memuji nabi adalah sifat mulia, tetapi kenapa kita tidak buat dahulu apa yang disuruh oleh nabi, lepas tu baru ler pk nak buat maulid ke tak. Tapi nak buat camne kan? kekadang majlis agama ni lebih kepada tradisi jerk.. Wallahua'alam. Minta maaf kalu ada yang terasa hati.

    Semoga kita semua dirahmati ALLAH SWT dan mendapat syafaan Nabi Muhammad SAW.
    Wassalam

    ReplyDelete